مشاور روانشناسی و خانواده آویژه مشاور روانشناسی و خانواده آویژه .

مشاور روانشناسی و خانواده آویژه

راه های کنترل خشم کودکان چیست ؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
کنترل خشم کودکان را باید در چرایی خشم کودک جست . وقتی ما میتوانیم مهارت کنترل خشم کودکان را افزایش دهیم که به دلایل خشم کودک پی ببریم . چرا کودک ما خشمگین میشود ؟ او همیشه خشمگین است ؟ با همه اینگونه رفتار میکند یا با اشخاص بخصوص ؟ این افراد چه خصوصیاتی دارند ؟ علت خشم او درونی است یا محرکهای محیطی ؟ پاسخ به این سوالات میتواند راه های کنترل خشم کودکان را برای ما هموارتر کند . یکی از دلایل خشم کودکان الگوبرداری از کسانی است که با او زندگی میکنند یا به آنها علاقه دارد . کودک روش زندگی را می آموزد . مستقیم و غیر مستقیم . راه هایی را که به او آموزش میدهیم و راه هایی را که خود از طریق رفتار ما تجربه میکند . پس اولین راه برای کنترل خشم کودکان کنترل رفتار والدین است .
کنترل خشم کودکان یک مهارت است . مهارتی که والدین باید کسب کنند ، از طریق مشاوره اختلال کودک . کنترل خشم کودکان نیاز به شناخت درون کودک دارد . والدین باید روانشناسی کودک را دست کم نگیرند . اگر کودکی خشمگین است برای اینست که والدین در تربیت کودک کوتاهی کرده اند پس به مشاوره تربیت کودک نیاز دارند . والدین باید قبل از تولد و حتی تشکیل جنین به تربیت او اهمیت بدهند . خود را از هر نظر آماده پذیرفتن کودک نمایند . یک کودک نیاز به محیطی آرام دارد . یک کودک به محیطی احتیاج دارد که نیازهایش برطرف شود . یک کودک میخواهد با والدینش زندگی کند از رفتار آنها درس بگیرد و استعدادهایش را بارور ببیند .مشاوره کودک قبل از تولد و قبل از تشکیل جنین لازم و ضروری است .
بیشتر بخوانید: روش تربیت کودک از نظر روانشناسی
راه های کنترل خشم کودکان
راه های کنترل خشم کودکان به ما کمک میکنند کودکی آرام و معقول داشته باشیم . یکی از راه های کنترل خشم کودکان خشمگین نشدن والدین است . یکی دیگر از راه های کنترل خشم کودکان آموزش معاشرت و مهارت ارتباط با همسالان میباشد . در گذشته در هر خانه چندین کودک با هم تعامل داشتند که ناخودآگاه روشهای ارتباط را می آموختند . آنها بازی گروهی را تجربه میکردند . همچنین راه گرفتن حق خود از همسالان . نحوه آشتی کردن و دل بدست آوردن دوستان را . اما امروزه که تک فرزندی در خانواده ها حکم فرماست تربیت کودک اجتماعی قدری دشوارتر است . در خانواده کودک با همسالان خود تعامل ندارد . با بزرگترها همزیستی دارد که این باعث شده کودکان کمتر کودکی کنند . همین مسئله خشم کودکان را نسبت به رفتارهای کودکانه بر می انگیزد .
یکی دیگر از راه های کنترل خشم کودکان اینست که از خود محوری او جلوگیری کنیم . ضمن اینکه به او مالکیت را می آموزیم همزیستی و مشارکت را نیز آموزش دهیم . این میسر نیست مگر با معاشرت با خانواده هایی که کودک همسال کودک مارا دارند . بردن کودک به پارک بازی نیز بسیار مفید است . این عوامل بیرونی و محیطی بود اما عوامل درونی نیاز به شناخت روانکاوانه و روانشناسانه دارد . کودکی که از شرایط حاکم بر خانواده ناراضی است . به داشته های دیگران حسادت میکند . آنقدر به خواسته های او پاسخ داده ایم که او تحمل کاستی ها را ندارد . او خود را حاکم خانه میداند و قدرت تحمل آمدن همسالی که بخواهد از اسباب بازیهایش استفاده کند را ندارد . کودکی که مدام بازی اینترنتی میکند و یا تلویزیون تماشا میکند توانایی همزیستی اجتماعی را از دست میدهد .
بیشتر بخوانید: در مورد شیوه های تربیت کودک بیشتر دقت کنید
آموزش کنترل خشم کودکان
آموزش کنترل خشم کودکان زمانی میسر است که هنگام خطای کودک والدین خشم خود را کنترل کنند . در قدم بعدی به او بفهمانند که با وجود دلخور شدن ،  پرخاشگری نکردند . به او مفهوم شادی عمیق را آموزش دهند . آموزش کنترل خشم کودکان هنگام بازی او با دیگران بسیار کارساز است . وقتی با همسالان خود بازی میکند به او آموزش دهیم راه دیگری برای گرفتن حقش وجود دارد . و برای بیان حرفهایش میتواند با آرامش نتیجه بهتری دریافت کند . نتیجه خشم قهر با دوستان ودلخور کردن آنان و تنهایی است و حتی ممکن است نتواند به خوبی از حقش دفاع کند . اما با منطق نتیجه بهتری خواهد گرفت . اگر دوست به حرفهای تو اهمیت نداد بهتر است از یک بزرگتر برای گرفتن حق خود کمک بگیری . آموزش کنترل خشم کودکان در زندگی روزمره نیز مفید است . ( روش تیچ )
راه دیگر ، درمان درون اوست که با کمک روانشناسان و مشاوران انجام میشود . این که او چرا خشمگین است و از چه چیزی رنج میبرد . آیا حق با او است یا خیر ؟ برخی کودکان بیمار هستند و باید برای حفظ آرامش خود دارو مصرف کنند . برخی دیگر بیمار یهای جسمی دارند که عوارض دارند عوارض جانبی آن اضطراب و بی حوصلگی است . ممکن است کودک پرخاشگر مبتلا به افسردگی شده باشد . برخی کودکان دچار تعارضات درونی هستند . مثلا کودکی در خانواده بدنیا آمده و رفتار خانواده با او تغییر کرده است . او هم نوزاد را دوست دارد و هم از توجه بیش از اندازه دیگران به او رنج میبرد که نتیجه آن خشم است .
بیشتر بخوانید: تربیت کودک نه ساله و چگونگی رفتار با او
انواع بازی برای کنترل خشم کودکان
انواع بازی برای کنترل خشم کودکان اگر گروهی وتیمی باشد میتواند مفید واقع شود . از انواع بازی برای کنترل خشم کودکان میتوان به بازی  های سنتی اشاره کرد . بازیهایی مانند تاب بازی با یک دوست همسال . به او آموزش رعایت نوبت و همکاری را میدهد . یک بار او بنشیند دوستش تاب دهد و دفعه بعد برعکس . وقتی کودک از بازی با همسال لذت ببرد کمتر خشمگین میشود . به شرط اینکه خود محور نبوده و رعایت کردن نوبت را به او آموزش دهیم . برای پسرها بازی طناب کشی و برای دختر ها خاله بازی مفید است . ولی تحت کنترل والدین برای آموزش تعامل و کنترل خشم . به خاطر داشته باشیم با مشاوره بهتر میتوانیم بر خشم کودک خود فائق آییم .
کنترل خشم کودکان ابتدایی
کنترل خشم کودکان ابتدایی قدری دشوار است . کودک ممکن است از طرز برخورد اولیا مدرسه دلخور باشد . ممکن است کودکی اورا مورد آزار قرار میدهد . ممکن است اورا تمسخر میکنند . ممکن است درسهایش را خوب نمی آموزد . بهترین راه ، گفتگو با فرزند است . آرام و منطقی دلیل ناراحتیش را بپرسیم . سپس با آرامش اورا راهنمایی کنیم . حتی بد نیست از زمان کودکی و مدرسه خاطره ای مشابه برای او بازگو کنیم البته نه به تلخی بلکه با خنده و لبخند  . به او بفهمانیم که همین ناراحتی ها روزی تبدیل به خاطرات شیرین دوران کودکی میشود . به او اطمینان بدهیم که به این مشکل او توجه داریم و رسیدگی خواهیم کرد . یادمان باشد این اطمینان با عمل توام باشد .
یکی دیگر از راه های کنترل خشم کودکان ابتدایی اینست که  به آنها آموزش دهیم . به آنها یاد بدهیم که از همه نمیتوان توقع برخورد درست و منطقی را داشت . هر کس ایرادهای رفتاری دارد که ما باید تا اندازه ای که به ما آسیب نرساند با آنها کنار بیاییم و در غیر اینصورت با او معاشرت نزدیک نداشته باشیم و از او دوری کنیم  .
بیشتر بخوانید: تربیت کودک هشت ساله و خصوصیات اخلاقی کودک
 سوالات متداول
چگونه به کودکان خود بیاموزیم خشم خود را کنترل کنند ؟
با دادن اعتماد به نفس به کودک . اینکه هرچیزی ارزش عصبانیت ندارد و هرکس این اهمیت را ندارد که به خاطر کارهایش خشمگین شویم . او را با عوارض عصبانیت آشنا کنیم . اینکه عصبانیت به سلامتی آسیب میرساند .
بهترین شیوه برخورد با عصبانیت کودک چیست ؟
ابتدا او را با نوازش و لبخند آرام کنیم و بعد به دقت به حرفهای او گوش بدهیم . سپس برای  کنترل خشم او را راهنمایی کنیم اگر این عصبانیت تداوم دارد حتما مشاوره نماییم .
چه موقع خشم کودک به اختلال تبدیل میشود ؟
در صورتیکه این عصبانیت تکرار شود . عصبانیت از درون باشد . فرقی نکند با چه کسی و برای چه عصبانی میشود . با همه و در اکثر امور با عصبانیت برخورد کند . عصبانیت تکرار شونده و مدام ، اختلال محسوب میشود به طوری که به خود و دیگران صدمه وارد میکند .
بیشتر بخوانید: تربیت کودک شش ساله و خصوصیات این کودکان
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع:۵ Ways to Manage Your Child’s Anger 
 برای مشاوره در زمینه راه های کنترل خشم کودکان چیست ؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۴۴:۰۵ توسط:آویژه فن موضوع: نظرات (0)