مشاور روانشناسی و خانواده آویژه مشاور روانشناسی و خانواده آویژه .

مشاور روانشناسی و خانواده آویژه

دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد ؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد ؟ اثرات مثبت و منفی دوستی قبل از ازدواج چیست ؟ در ابتدا می‌ خواهیم بگوییم هر کاری که بدون آگاهی و قاعده و قانون خودش باشد میتواند زیانبار باشد . دوستی قبل از ازدواج هم همان اندازه که می تواند مفید و سازنده باشد ، اگر طبق اصول و معیار های خود پیش نرود می ‌تواند مخرب باشد . دوستی قبل از ازدواج امروزه سرپوشی است برای بسیاری از روابطی که جوانان با جنس مخالف برقرار می کنند . از آنجایی که روابط دوستی با جنس مخالف در عرف جامعه ما زیاد مقبول نیست . متاسفانه گاهی جوانان برای توجیه روابط ناسالم و دوستی های ناپایدار خود از عنوان دوستی قبل از ازدواج استفاده می کنند .
در صورتی که ممکن است هیچ شناخت و درک درستی از دوستی قبل از ازدواج نداشته باشند . این رابطه در صورتی قابل قبول است ، که بتواند برای آینده و زندگی مشترک فواید ی داشته باشد . البته هر دوستی که به ازدواج ختم شود دلیل بر درست بودن آن رابطه نیست . دوستی موفق و سازنده است ، که در آینده زوجین نیز  اثرات مثبت به جای بگذارد و منجر به یک ازدواج موفق شود .
بیشتر بخوانید: تفاوت سنی مناسب برای ازدواج
دوران دوستی قبل از ازدواج
دوران دوستی قبل از ازدواج باید به چه شکلی باشد ؟ رابطه ما باید چگونه باشد که به یک دوستی موفق و سالم تبدیل شود ؟ و ده ها اما و اگر دیگری که ذهن بسیاری از جوانان را درگیر خود کرده است . دوران دوستی قبل از ازدواج باید بتواند مسیر ازدواج را برای شما هموار سازد . دوران دوستی قبل از ازدواج در صورتی مفید است ، که به شما شناخت و آگاهی لازم در مورد جنس مخالف و ازدواج را بدهد . اگر در دوران دوستی قبل از ازدواج دچار مشکل هستید . اگر از لحاظ روحی و روانی باعث ناراحتی شما می شود . اگر با طرف مقابلتان در حال کشمکش و درگیری هستید .
بهتر است بدانید در یک رابطه ناسالم و زیانبار قرار گرفته اید .اگر احساس می کنید در دوران دوستی قبل از ازدواج خود دچار مشکل شده اید و یا مهارت و شناخت کامل از چگونگی برقراری ارتباط با جنس مخالف را ندارید . بهتر است به مراکز مشاوره قبل از ازدواج مراکز مراجعه کنید و از تجارب و تکنیک ها ی تخصصی مشاوره ازدواج بهره مند شوید .
بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی ازدواج
پیامدهای دوستی قبل از ازدواج
پیامدهای دوستی قبل از ازدواج به نوع رابطه و طرفین درگیر در رابطه بستگی دارد . یک رابطه اگر به شکل درست و اصولی پیش برود . می ‌تواند موفقیت آمیز و سازنده باشد . به همین خاطر است که می‌ گوییم پیامد های دوستی قبل از ازدواج به چگونگی برقراری این رابطه بستگی دارد . دوستی قبل از ازدواج نیز چهار چوب و قوانین خاص خود را دارد .
اگر بخواهیم یک رابطه سالم و موفق داشته باشیم . باید با شناخت و آگاهی کامل وارد رابطه شویم . شخصی را انتخاب کنیم که از بیشتر لحاظ با ما تناسب داشته باشد  . دوران دوستی را بیشتر برای شناخت از یکدیگر و معیارهای ازدواج صرف کنیم . پیامد های دوستی قبل از ازدواج دچار افرادی می شود ، که این رابطه را برای سرگرمی ، خوش گذرانی . یا نیاز های روحی و جنسی در نظر می گیرند . همین امر سبب می شود از لحاظ روحی ، جسمی و جنسی طمه و آسیب ببینند .
بیشتر بخوانید: چگونگی انتخاب بهترین همسر برای ازدواج
اشتباهات دوستی قبل از ازدواج
اشتباهات دوستی قبل از ازدواج دامنگیر افرادی می شود که رابطه را بدون هدف خاص و یا ایجاد اصول و رعایت ها پیش می برند .  این رابطه در صورتی موفقیت آمیز است که از ابتدا با هدف ، شناخت و آگاهی شروع شود .اشتباهات دوستی قبل از ازدواج امروزه بیشتر شامل آسیب های ناشی از روابط نا مشروع می باشد . که در این بین دختران بیشترین صدمه روحی ، روانی و جمسانی را متحمل می شوند . این آمار بیشتر در جمعیت جوانانی است که در بلوغ جنسی به سر میبرند ‌. اما به بلوغ عقلی نرسیده اند .
دوستی های بی پایه و اساسی که از بدو شروع اشتباه و ناسالم هستند . دوستی های اینترنتی ، روابط بی ثبات مجازی ، دوستی های بی شناختی که اکثر افراد بیوگرافی دور از حقیقتی را به همدیگر می دهند . همین موارد سبب می شوند دوستی ها و روابط از اهداف و عرف و شرع خود دور شوند . از این رو رابطه ای که می تواند به بهترین شکل بر قرار شود ، روابط مستحکم و پایداری را به وجود بیاورد ، آینده ساز و هدفمند باشد . به خاطر نا آگاهی و شیوه های نا صحیح منجر به صدمات روانی و گاه جسمی می شود که جبران نا پذیر هستند .
بیشتر بخوانید: سن ازدواج پسر و معیارهای آن چیست ؟
فواید دوستی قبل از ازدواج
فواید دوستی قبل از ازدواج چیست ؟ آیا اصلا این روابط اثرات مثبتی بر زندگی متاهلی دارند ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم دوستی قبل از ازدواج تحت شرایط خاص خود جواب مثبت می دهد . اگر میخواهید از فواید دوستی قبل از ازدواج بهره مند شوید باید . با اصول و قواعد خاص خود رابطه بر قرار کنید . یک رابطه باید قبل از هر چیزی با شخصیتی که با شما همخوانی دارد صورت بگیرد . رابطه ای سالم و آینده ساز است که با شناخت ، آگاهی ، منطق ، شعور و درک درست از دوستی و آشنایی باشد . رابطه ای که با رعایت اصول و موازین شرعی و اخلاقی باشد . طرفین با ذهنیت و هدف درست وارد رابطه شوند . نه سرگرمی و لذت های نفسانی . رابطه باید باعث افزایش فهم و شخصیت شناسی پسر و دختر از همدیگر شود .
آنها را با ملاک ها ، معیار ها ، خواسته ها ، انتظارات ، عقاید ، فرهنگ ، طرز فکر و شخصیت همدیگر آشنا سازد . رابطه ای مفید است که حتی اگر طرفین بفهمند با هم سازگاری و تفاهم ندارند و به جدایی ختم شود . کمترین صدمات و آسیب های روحی ، روانی و جسمانی با به جای بگذارد . در صورتی یک رابطه را مفید میگوییم که در طی دوران دوستی رابطه ای سالم باشد . برای آینده و زندگی مشترک راه را هموار سازد . علاوه بر این آنقدر مفید باشد که بتواند یک زندگی مستحکم و پایدار را تشکیل دهد . در این زمینه کمک گرفتن از مشاوره خانواده یکی از راه های مناسب برای کسب مهارت های کافی است .
بیشتر بخوانید: اهمیت سن در ازدواج موفق
سوالات متداول
روابط پنهانی دوستی های قبل از ازدواج صحیح است ؟
طبیعتاً انسان چیزی را پنهان می کند که از لحاظ شرع عرف و یا قانون مشکلی داشته باشد . به همین خاطر اگر روابط قبل از ازدواج با آگاهی خانواده ها ، هدفمند و سالم باشد نیاز به پنهان کردن ندارد .
آیا دوستی های قبل از ازدواج کمک به شناخت زوجین می کند ؟
اصولا این رابطه باید با همین هدف یعنی شناخت و آشنایی از  اخلاق و رفتار ، طرز فکر و عقاید ، اهداف و برنامه های زندگی ، خواسته ها و انتظارات ایجاد شود . اگر به شکل درست و با فرد معقول و مناسبی ایجاد شود می تواند همه این نتایج را هم داشته باشد .
مهمترین اشتباهات دوستی های قبل از ازدواج چیست؟
مهم‌ترین اشتباهات بیشتر نتیجه رعایت نکردن موازین و اصول شرعی است . زیاده روی در روابط عاطفی و جسمی و جنسی ، که گاهی باعث وابستگی های شدید روحی و یا آسیب‌ های جسمی می شود .
دوستی های قبل از ازدواج از منظر اسلام چیست ؟
از دیدگاه اسلام مرد می تواند همسر آینده خود را از لحاظ زیبایی شناختی و یا برخی ملاک ها بسنجد . اما هر آنچه که باعث انحرافات جنسی و روحی شود . یا از روی هوا و هوس باشد پذیرفته نمی شود .
بیشتر بخوانید: سوالات مراسم خواستگاری چیست
خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره زناشویی و زندگی مشترک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع: The Difference Between Marriage and Friendship
 برای مشاوره در زمینه دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد ؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۹:۱۰ توسط:آویژه فن موضوع: نظرات (0)